Tekstgjennomgåelser for 4. søndag etter påske, 27. april 1997
Ved Ragnar Andersen
Helligånden skaper liv
Lektietekst: Esek. 36,26-
26 Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjøtthjerte. 27 Min Ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil gjøre at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør etter dem. 28 Dere skal bo i det landet jeg gav deres fedre, og dere skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.
Teksten er en del av et større avsnitt v. 16-
Budskapet til folket kommer så i v. 22-
Talen i v. 17-
Episteltekst: Jak. 1,17-
17 All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Far. Hos ham er det ikke forandring eller skiftende skygge. 18 Etter sin vilje har han født oss ved sannhets ord, for at vi skal være en førstegrøde av hans skapninger.
19 Dere vet det jo, mine elskede brødre. Men hvert menneske skal være snar til å høre, sen til å tale, sen til vrede! 20 For manns vrede virker ikke det som er rett for Gud. 21 Avlegg derfor all urenhet og enhver rest av ondskap, og ta med saktmodighet imot det ordet som er innplantet i dere, og som er mektig til å frelse deres sjeler!
Jakobs brev er kanskje det aller eldste hyrdebrev i kirken. Min oppfatning er at
det er et rundskriv fra Herrens bror Jakob til kristne av omskjærelsen rundt om i
verden (1,1) en gang rundt midten av 40-
Verken v. 18 eller 1Pet. 1,23 gir grunnlag for å skille gjenfødelsen ved Guds ord fra gjenfødelsen i dåpen (sml. Jh 3,5; Tit. 3,5). Den Hellige Ånd gjenføder oss ved evangeliets ord og dåpens vann, som er forenet med ordet.
Til mennesker som er født på ny (v. 18), lyder formaningen om å legge av ureinhet og ondskap (v. 21). Fristelsen bedrar, for den framstiller synden som attråverdig mens den i virkeligheten fører til død (sml. v. 14ff). Alt godt derimot kommer fra Gud. Det gjelder å være snare til på høre hans ord og også til å gjøre etter det (sml. v. 22ff). En kristen kan bli utsatt for mange provokasjoner, men det gjelder å være sein til å tale og sein til vrede (sml. v. 26). Djevelen og verden har en forbundsfelle i vår gamle natur, men det gjelder å avlegge alle ytringer av syndenaturen og leve reint (sml. v. 27).
Prekentekst: Jh 16,5-
5 Men nå går jeg bort til ham som har sendt meg. Og ingen av dere spør meg: Hvor går du hen? 6 Men fordi jeg har sagt dere dette, har sorgen fylt deres hjerte. 7 Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere; men går jeg bort, da skal jeg sende ham til dere.
8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom. 9 Om synd, fordi de ikke tror på meg. 10 Om rettferdighet, fordi jeg går til Faderen, og dere ser meg ikke lenger. 11 Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt.
12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale av seg selv, men det han hører, skal han tale, og de ting som skal komme, skal han forkynne dere. 14 Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av mitt og forkynne for dere. 15 Alt det som Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han tar av mitt og forkynner for dere.
Jh 16 lærer oss at kristendom ikke er sorg over at Jesus er steget opp til himmelen,
men glede i Den Hellige Ånd, som han har sendt. Den naturlige tankegang sa at om
Jesus gikk til Gud, ble han borte for disiplene, og da mistet de han. Hva annet skulle
de gjøre enn å sørge og savne? Sorgen omtales personifisert som en makt som har fylt
disiplenes hjerte (v. 6). Men Jesus sier at det bare er en kort sorgens tid, det
vil si fra langfredag til påskemorgen (sml. v. 20-
Den pålitelige sannhet, som han åpenbarer til liv og salighet, er at når han går bort, vil han sende talsmannen, Den Hellige Ånd, til disiplene (v. 7). Vi må se dette sammen med 14,16, der Jesus sier at Faderen på hans bønn skal gi disiplene Den Hellige Ånd, med 14,26, der han sier at Faderen skal sende Helligånden i Jesu navn, og med 15,26, der han sier at han skal sende disiplene Helligånden fra Faderen. Den Hellige Ånd er Guds og Kristi Ånd (Rom. 8,9), og han utgår fra Faderen (15,26) og også fra Sønnen (sml. 20,22), som vi sier i vår vestlige form av den nikenske trosbekjennelsen. Men den åndsutgytelsen som fullbyrder overgangen fra den gamle til den nye pakt, kunne først skje da Jesus var blitt herliggjort (7,39).
I Det gamle testamentets tid var det bare enkelte mennesker som fikk Ånden, men fra pinsedagen av blir Guds Ånd gitt til alle som omvender seg og blir Guds barn. Åndens komme til alle Guds barn betyr enestående muligheter i kampen mot vår egen synd, som lektieteksten fra Esekiel viser. Fra pinsedagen skjedde det også en opprusting av Guds folk med nådegaver. Kristi stridende menighet trenger nådegaver til tjeneste forat Guds rike skal bygges hos oss. Sml. 1Kor. 12.
Når det gjelder forståelsen av det greske ordet "parakletos" (talsmann), tror jeg at det er rett å ta utgangspunkt i grunnbetydningen "en som er tilkalt for å være ved sida". Det er en talsmann som fører Jesu og disiplenes sak overfor verden (v. 8ff). Jesus gav sine disipler i oppdrag å være vitner om han. Men de skulle ikke vitne alene. Helligånden skulle vitne sammen med dem (se 15,26f).
Ånden overbeviser om synd, om rettferdighet og om dom. Verbet "elengkjein" går på den ugjendrivelige bevisførselen. Det kan diskuteres om det også går på resultatet av denne hos de som ikke forherder seg, nemlig at de blir overbevist, eller om det ikke sier noe om resultatet. Noen bøyer seg, mens andre forherder seg (sml. Acta 2,37ff; 24,25). Til å overbevise bruker Den Hellige Ånd Guds ord, som avslører mennesker som syndere, og som viser Jesus som frelser.
Verden tror at synden er på Jesu side, rettferdigheten på verdens side og at den korsfestede og hans disipler er under dom. Ånden viser at synden er på verdens side, rettferdigheten på Jesu side og at djevelen og verden er under dommen.
Andre del i hvert av versene 9-
Talsmannen skal overbevise verden om synd, fordi de ikke tror på Jesus. Av en vantro
grunnholdning springer det ut mange slags avvik fra kristen livsførsel. Men omvendt
-
Talsmannen skal overbevise om rettferdighet, fordi Jesus går til Faderen. Han skal ikke være synlig til stede som før, for han farer opp til himmelen og tar sete ved Faderens høgre hand. At Ånden er tilstede i menigheten med sin kraft, vitner om Jesu opphøyelse. Om dette talte Peter på pinsedagen: "Denne Jesus oppreiste Gud, og vi er alle vitner om det. Etter at han nå er opphøyet ved Guds høyre hånd, og av Faderen har fått Den Hellige Ånd, som var lovt, har han utøst dette som dere både ser og hører." (Apg. 2,32f) Talsmannen overbeviste om Jesu rettferdighet, og tusener av tilhørere overgav seg til Herren.
Talsmannen skal overbevise om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt (sml. 12,31). Men da er alle som har sluttet fred med verdens fyrste, selv under dommen! Helvetet "er beredt for djevelen og hans engler" (Mt 25,41). Men Satan vil ha flest mulig med seg i fortapelsen; han unner ikke oss å bli frelst.
Der Helligånden overbeviser om synd, rettferdighet og dom, strekker synderen armen ut etter nåde gjennom ord og sakrament. Så blir synden tilgitt og dommen tatt bort, og Kristus er for oss "visdom fra Gud og rettferdighet og helliggjørelse og forløsning" (1Kor. 1,30).
Etter å ha talt om Helligåndens virke overfor verden, taler Jesus om hans virke overfor disiplene (v. 13ff). I 14,26 har han gitt løfte om at Ånden skal lære disiplene alle ting og minne dem om alle ting som Jesus hadde sagt dem. Dette kommer han her tilbake til. Som Kristus har hørt av Faderen og lært mennesker (sml. 7,16f; 8,28; 14,10), slik skal også Helligånden tale det som han hører.
Det er blitt sagt at 14,26 bevitner evangelienes inspirasjon, og at 16,13 bevitner brevenes og Åpenbaringsbokas inspirasjon. Åndens komme satte disiplene i stand til å se det som hadde skjedd med Jesus, i perspektivet ovenfra. Nå så de korset i den store frelseshistoriske sammenhengen, og Jesus ble herliggjort. De så også framover mot at Guds store plan skulle fullføres. Og Jesus nevner spesielt at Helligånden skal forkynne for dem de ting som skal komme. Han tenker nok her på en mer utførlig åpenbaring om de siste ting og tider. Det andre større skrift etter Johannes, Jh åp, synes å vise hva "de ting som skal komme" står for.