Tekstgjennomgåelser for 21. søndag etter pinse, 20. oktober 1996
Ved Ragnar Andersen
Den kristne familien
Lektietekst: 1Mos. 2,18-
18 Og Herren Gud sa: Det er ikke godt at mennesket er alene. Jeg vil gjøre ham en hjelper som svarer til han.
19 Og Herren Gud hadde dannet av jorden alle markens dyr og alle himmelens fugler. Og han ledet dem til mennesket for å se hva han ville kalle dem, og som mennesket kalte hver levende skapning, så skulle dens navn være. 20 Så gav mennesket navn til alt feet og til himmelens fugler og til alle ville dyr. Men for et menneske fant han ingen hjelper som svarte til han.
21 Da lot Herren Gud en dyp søvn falle på mennesket, og mens han sov, tok han et av hans ribben og fylte igjen med kjøtt. 22 Og Herren Gud bygde av det ribben han hadde tatt av mennesket, en kvinne og ledet henne til mennesket.
23 Da sa mennesket: Dette er endelig ben av mine ben og kjøtt av mitt kjøtt. Hun skal kalles manninne, for av mannen er hun tatt.
24 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og bli hos sin hustru, og de skal være ett kjød.
I det gamle kirkeritualet var (som i Martin Luthers forslag til vigselsritual, "Traubüchlein")
1Mos. 2,18.21-
Ekteskapet binder mann og kone til hverandre som "nærmeste pårørende". Bandet mellom de to skal være sterkere enn mellom foreldre og barn. Barna kan og må løsrive seg fra foreldrene når de skal stifte sin egen familie. Det utfordrer livskunst hos begge generasjoner. Hebraisk har et sterkt ord om "å bli hos sin hustru": klynge seg til, klebe ved, henge fast ved, slutte seg til en annen i kjærlighet. At de to skal være ett kjød, kan nok ikke bety at de skal bli ett legeme i barnet. Da var ikke barnløse par ett kjød. Uttrykket sikter vel heller ikke ensidig til det seksuelle fellesskapet i ekteskapet, men til at ekteskapet skal være et åndelig, sjelelig, og legemlig fellesskap og en sosial enhet.
Episteltekst: Ef 5,25-
25 Dere menn! Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den, 26 for å hellige den, i det han renset den ved vannbadet i et ord, 27 for at han selv kunne framstille menigheten for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, men at den kunne være hellig og ulastelig. 28 Likedan skylder mennene å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv. 29 Ingen har jo noen gang hatet sitt eget kjød, men han før og varmer det, likesom også Kristus gjør med menigheten, 30 for vi er lemmer på hans legeme.
31 Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett kjød. 32 Denne hemmeligheten er stor. Men jeg taler om Kristus og om menigheten.
Hustavlen (5,22 -
Mannen skal elske sin kone med Kristi kjærlighet som modell. Den kjærlighet som kreves av den kristne i allminnelighet (v.1f), innskjerpes her på en særlig måte. Og en grunn til det kan være at mannen så lett kan misbruke sin stilling i ekteskapet. Kristus gav seg selv i døden for menigheten. Menighetens brudgom er Lammet, som bar verdens synder, og gav sitt unge liv og dyre blod for oss. Kjærligheten er aktiv.
Bildet av Kristus og menigheten som brud og brudgom eller som mann og hustru har bakgrunn i GT. Gud er sitt folks brudgom og ektemann (sml. Hos. 2,14ff; Jes. 54,5f). Jesus er Gud og taler om seg selv som brudgommen, Mk 2,19. Paulus overtar altså bildet (se også 2Kor. 11,2). Jh åp bruker samme billedspråk og taler om Lammets bryllup.
Kristus har tatt sikte på å hellige sin brud (sml. 1,4). Han vil framstille henne
for seg i herlighet uten smuss på klesdrakten og med ungdommelig ansikt. Det var
skikk at en brudefører framstilte bruden for brudgommen på bryllupsdagen. Her ser
vi at Kristus er både brudgom og brudefører (v. 27: "han selv"). Apostelen sikter
til Kristi verk i sin menighet. Helligelsen og renselsen (v. 26) kan stå for ett
og det samme, men det er kanskje mer trolig at renselsen skal forstås som det grunnleggende
(syndstilgivelsen og rettferdiggjørelsen) og helligelsen som den etiske helliggjørelsen.
At rettferdiggjørelsen følges av helliggjørelsen kommer også billedlig til uttrykk
i Jh åp 7,14 og 19,8. Over den rettferdiggjorte og helliggjorte åpenbarer Guds herlighet
seg (sml. Kol. 3,4; 1Jh 3,2; Jh åp 21 -
Men basis for helliggjørelsen er renselsen ved dåpen og troen som v. 26 taler om.
Når Paulus taler om et vannbad, er det ikke mulig for leserne å unngå å tenke på
dåpen. Uttrykksmåten "vann-
I v. 28-
Kristus har omsorg for sin menighet og nærer den ved evangeliets ord og nattverden.
Han steller i det hele slik med den at den skal vokse. Apostelen glir fra bildet
av Kristus og menigheten som mann og hustru (v. 29b) over i Kristi-
Ekteskapets skal avbilde forholdet mellom Kristus og menigheten. Vi kan spørre: I
hvor stor utstrekning taler Paulus i teksten om forholdet mellom Kristus og menigheten,
og i hvor stor utstrekning taler han om forholdet ektefellene imellom? Her er en
dobbelthet. Og her er ekteskapets store mysterium! Paulus bruker det greske ordet
"mysterion" i v. 32. Det er oversatt med hemmelighet på norsk. På latin er det oversatt
med "sacramentum". Da kan vi skjønne at Luther kan si at i ekteskapet blir Kristi
og kirkens sakrament betegnet ("Traubüchlein"). Den romersk-
Med å sitere 1Mos. 2,24 vil Paulus si noe om den inderlige foreningen mellom Kristus
og menigheten -
Men i v. 33 konkluderer apostelen konkluderer for det timelige ekteskapets vedkommende.
Prekentekst: Mark. 10,13-
13 Og de bar små barn til ham, for at han skulle røre ved dem. Men disiplene truet dem som bar dem. 14 Men da Jesus så det, ble han harm og sa til dem: La de små barn komme til meg, hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til. 15 Sannelig sier jeg dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, han skal slett ikke komme inn i det. 16 Og han tok dem i favn og la hendene på dem og velsignet dem.
Jesus bragte Guds rike nær også til barna. Evangeliet gjelder alle aldre. Både i forkynnelse og undervirksomhet inkluderte Jesus barn (sml. Mk 5,22ff.35ff; 9,33ff; Mt 21,15f) . Mt, som synes å legge særlig vekt på barnets stilling, presiserer at ved Jesu brødunder ble også kvinner og barn mettet (Mt 14,21; 15,38). Han som er Guds brød som kommer ned fra himmelen og gir verden liv (Jh 6,35), han metter mengden i ørkenen og taler, vel også i nærvær av barn, om å ete hans kjød og å drikke hans blod (Jh 6,51ff). Ja, et barn blir endatil framhevet i brødunderberetningen i Jh 6. Det var en liten gutt som hadde de fem brøda og de to fiskene som Jesus brukte til å gjøre underet.
Barna i prekenteksten var så små at de ble båret til Jesus. Lk 18,15 har her "ta
brefe", som betyr ganske små barn -
Når disiplene truer dem som bærer de små barna, er det tydeligvis ut fra den tanken at barna er for små til å være gjenstand for Jesu velsignelse. Ja, var ikke barna altfor små til å følge kallet til omvendelse og tro på evangeliet (sml. Mk 1,15)?
Men Jesus reagerer skarpt mot de uforstandige disiplene. Ingen må hindre de små i
å komme til han. Guds rike hører slike til. Å komme til Jesus kan stå mer ubetont,
jfr. Mt 14,28, men i vår sammenheng må vi heller sammenlikne med Lk 6,47; 14,26,
der er det tale om å komme til Jesus i den hensikt å bli hans disippel. Dette svarer
til Jesu ord om å ta imot Guds rike. Jesus ser ikke på små barn som annenrangs disipler,
men som mønsterdisipler, som representerer han på samme måte som voksne disipler
(se Mk 9,33-
At Guds rike hører slike til ("toiuton estin"), betyr ikke at barna uten videre har del i riket. Også de må ta imot riket. Men deres måte å ta imot Guds rike på er forbilledlig, for Guds rike tilhører barn og voksne som vender om og blir som barn (Mt 18,3), fattige i ånden (Mt 5,3), umyndige (Mt 11,25). Så må ingen hindre barna i å komme til Jesus. Det kan være mange måter å hindre dem på, men det er alltid en krenkelse av barnets gudgitte rett til å komme til sin frelser.
Vi bruker beretningen om Jesus og barna i barnedåpsliturgien og det med stor grunn. Når Guds rike er for små barn, er vel også dåpen for dem, for dåpen er port til Guds rike. Vi vet at beretningen ble brukt til forsvar for barnedåp så tidlig som på Tertullians tid (omkr. 200). Oscar Cullmann og Joachim Jeremias har sannsynliggjort at den alt i urkirken fungerte som argument for barnedåp. Jesus lar barnas omvendelse være mønster for de voksne (se også Mt 18,3), ikke omvendt. Å ta imot Guds rike slik som et lite barn gjør det (v. 15) svarer til å bli født på ny av vann og Ånd (se Jh 3,3ff). "Hindre dem ikke!" er som et signal til de seinere dåpsforvaltere i menighetene. Det synes nemlig fra første stund å ha vært spørsmål om noen av dåpskandidatene skulle hindres i å bli døpt (sml. Mt 3,7ff.14; Apg. 8,36f; 10,47; 11,17). Når det gjelder de minste barna, er det da ikke noe til hinder.
Kan det da være noe til hinder for at de minste også mottar nattverden? Så langt vi kan følge de kirkehistoriske spor bakover i oldkirken, hadde barna sin selvsagte plass i menighetens nattverdfeiring og ble reknet som nattverdgjester fra dåpen av. De oldkirkelige teologene så ingen hindring for barns nattverdeltakelse i at de minste ikke kunne forstå. De gikk derimot ut fra at alle trengte sakramentene og la all vekt på sakramentets gave. Jeg tror de gjorde rett i det.